ДА НАМЕРИШ ПРАВИЛНИТЕ ХОРА
Сред артистите има една шега, че театърът е колективно изкуство, пък киното било просто седмото… Нямам нищо против това обожание, честно. Познавам мириса на прахта по сцената, докосвала съм се до истинността, която трябва да се случи на нея, заложена сякаш в самата идея на театралната мистика. ОБАЧЕ! Готова съм да говоря 1001 нощи по въпроса защо киното е най-екипното изкуство на земята, и колко красиво е когато сред тези хора откриеш не просто съмишленици, а приятели, които остават и след финалните надписи…
Едно от най-хубавите неща на това, да си режисьор, е, че имаш свободата да работиш с когото искаш. И точно затова трябва да направиш тези избори съзнателно, мъдро, подготвено и т.н. по веригата… НО преди всичко, ако си млад режисьор и четеш това, най-важният съвет, който мога да ви дам, преди да избереш всяко едно човече от кино семейството си, е: слушай сърцето си. Киното е любов. И точно като в нея, магията в кадър и зад кадър се случва тогава и само тогава, когато „има нещо“ във въздуха, което няма как да обясним с опита или знанията на когото и да било…
За да направя този текст малко по-конкретен, ще го разделя на съвети в две части: как да подходим при избора на
1) екипа на филма
2) партньорите на продукцията
ДА СЪБЕРЕШ ЕКИП или цялото „кино войнство“, което ти е нужно
Всеки, който не е присъствал на кино сет, се изумява при първата си среща с тази тежка и голяма машина. Наблюдавах реакциите на моите приятели, които бяха на терен, и ми беше интересно да видя в очите им моята лична изненада, която за пръв път се докоснах до снимачна площадка.
За да заснемеш нещо качествено, ще трябва да си намериш: актьори, оператор, асистенти на оператора, осветители, понякога и грип, оператори на звука или sound guys, асистент-режисьори, скриптър, сценограф, асистенти на сценографа, гримьор и стилист, минимум един PA (production assistant), шофьори с коли, които реално ще са хората от екипа… Толкова много хора са ти нужни за един късометражен филм, че в началото може да е направо плашещо как ще ги докараш всичките тия човешки същества на терен… Първо как изобщо ще ги убедиш, че си струва да ти помогнат, после – как ще си напаснете графиците за тази ваша кауза, и не на последно място – как точно ще ги ръководиш, когато щракне клапата най-после. Това все пак ще са хора с много повече опит от теб, хора, с идеи, представи и знания, по-тежки от твоите. Ако нямаш такива скрупули преди снимките, си късметлия. Аз обаче съм сигурна, че поне половината от тях тревожат минимум 70% от хората, стигнали до първия си режисьорски опит. И слава богу. Защото ако не те мъчат подобни въпроси, може би въобще не осъзнаваш колко отговорна работа си си измислил. Вярно, не строим совалки. Но работим с доверието, емоциите и времето на всички тези хора, които застават зад нас. Адски голяма работа е това. А сега на въпроса…
Откъде могат да дойдат тези хора?
Най-често, това ще са:
– твоите колеги от курса – те са винаги насреща и това е най-хубавото!
– познати колеги, с които си работил в други филми – това са ценни контакти, използвай ги без колебание
– техни приятели – ако си се доверил на някого, довери се и на преценката му, най-вероятно няма да съжаляваш
– твои приятели – организационна помощ, статисти, неспецифични, но важни задачи – приятелите ти ще се впуснат с кеф, гарантирам ти го, а после ще качват снимки навсякъде и ще разказват за този супер як снимачен ден, след който ти си спал 13 часа
– приятелите на твоите приятели – колкото повече, толкова повече
– семейството ти – тях въобще не ги подценявай. В моя филм майка ми и бабите ми осигуриха закуските на поне половината снимачни дни, а най-вкусната салата на терен беше пак с градински домати!.. О, да, и за това ще трябва да помислиш, макар да ти се струва супер далечно в момента. По-важно е, отколкото допускаш. 🙂
– и най-страшното: хората, които не познаваш лично, гледаш от 6-ти ред в залата или от екрана, но с които си сигурен, че искаш да работиш и трябва да се пречупиш да поканиш. За установяването на точно този „първи контакт“ ще пиша подробно в следваща статия, а засега само ще обърна внимание, че ако искаш да намериш правилните актьори, трябва да познаваш много актьори… Да гледаш театър – при това всякакъв театър, от учебен до експериментален, да следиш отблизо киното и дори сериалите ни, просто за да имаш максимално широк поглед върху имената, талантите и динамиката на актьорската сцена у нас. А ако решиш да работиш и с непрофесионални актьори, това изисква преди всичко да си възпиташ страхотна сетивност и интуиция, почти колкото Special Agent Cooper от Туин Пийкс и, щом си решил, да я следваш. С категоричност.